יזמים: אבדנו אמון בחוק המע"מ

    שלום בידרמן 2 Comment on יזמים: אבדנו אמון בחוק המע"מ
    16:51
    14.05.24
    יונת קפלן No Comments on "עצב סמיך": כשהניה שוחט רצתה לומר תהילים, אבל פרצה בבכי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אומנם שר האוצר יאיר לפיד לא מוותר על חוק המע"מ אבל בענף הנדל"ן חוששים שככל שמתרבים הפרטים והתנאים של תוכניות הממשלה להפחתת מחירי הדיור כך גדלים גם החסמים והבעיות שיוצרות אותן תוכניות. האם תוכנית מע"מ אפס ומחיר מטרה יצאו בסופו של דבר לפועל?

    בחודש מרץ הכריז שר האוצר יאיר לפיד על תוכנית מע"מ אפס שמטרתה לתת לצעירים יוצאי צבא פטור מתשלום מע"מ על דירה חדשה. ככל שהדיונים בועדת הכספים מתקדמים כך עולות עוד ועוד בעיות וחסמים בהקשר ליישום החוק . האם יש מספיק דירות ? האם ניתן יהיה לרכוש דירות קטנות ? האם המפרט הטכני לא יהווה חסם בקביעת הדירות המוטבות? ואיך יקבע המחיר הממוצע בכל אזור ?

    לדברי יפה סדן, סמנכ"לית השיווק בחברת יוסי אברהמי הבונה את מתחם טורקיז בחיפה "בשבועיים האחרונים יחד עם הפסקת האש הראשונה הייתה עלייה של 10% בתנועה במשרדי המכירות. רוכשי הדירות שומעים את המאבק הפוליטי על חוק המע"מ. חלקם כבר איבדו את האמון בממשלה ומעריכים שגם אם החוק יעבור היצע הדירות שיכללו בחוק כה מצומצם שהסיכוי למצוא דירה שעומדת בתנאים שקובע החוק לא גדול. נוסף על כך, צריך לזכור כי דירה זה לא מותרות אלא מוצר צריכה בסיסי עם ביקושים קשיחים. ישנם זוגות צעירים שיושבים כבר חמישה חודשים על הגדר בתקווה שחוק המע"מ יעבור אבל בסופו של דבר הם לא יכולים לחכות בלי סוף. הם משלמים בינתיים שכירות, מחירי הדירות עולים וההון העצמי שלהם נשחק. את התוצאה אנחנו כאמור רואים בעלייה בכמות הפניות במשרדי המכירות".

    בדיקה מיוחדת שערכה לאחרונה חברת המידע העסקי BdiCoface בקרב 25 החברות בדירוג חברות הנדל"ן המובילות לשנת 2014 מגלה כי לחברות בדירוג, הנחשבות חברות הבניה הגדולות בישראל שבונות אלפי יחידות דיור יש היצע של פחות מ- 3000 דירות העשויות לעמוד בקריטריונים לזכאי חוק מע"מ 0. מרבית הדירות ממוקמות בשכונות חדשות בפריפריה ובפריפריה שמחוץ למרכז כמו ראש העין, חריש ואשקלון כאשר הדירות במרכז שעשויות להיכנס להטבה הן ספורות. עם זאת אותן דירות לא ממתינות לזכאים.

    תוכנית נוספת שאמורה לצאת לדרך יחד עם מע"מ אפס היא מכרזי מחיר מטרה. מדובר ב מכרזים שבהם המדינה תשווק קרקעות במחירים מוזלים והקבלנים יתחייבו למכור את הדירות בכ- 20% פחות ממחירי השוק. גם כאן צופים המומחים חסמים רבים, החל ממתחמים ששם כבר שיווקה המדינה קרקעות במחיר מלא וכעת תשווק קרקעות זולות יותר וכלה בעיכובים בשיווק הקרקעות שיהפכו את המחיר שיקבע במכרז ללא רלוונטי.

    לדברי שמאי המקרקעין, עו"ד חיים מסילתי, "אני לא חושב שמחיר מטרה יפתור את בעיות הדיור של מדינת ישראל. כל ניסיון להתערב בשוק החופשי מצד אחד ולא לטפל בבעיית ההיצע מצד שני נדונה לכישלון. לא ניתן לחייב יזמים למכור דירות במחיר הנמוך בכ-20% ממחירי השוק ובמפרט גבוה, מבלי להגדיל היצע. זה לא הולך ביחד. מחיר הדירה מורכב בין היתר מהמיקום, ממחיר הקרקע, ממיסים ממפרט וכמובן היצע וביקוש. אם המדינה לא מורידה מיסים אז היא צריכה להוריד את מחיר הקרקע ולאפשר ליזמים לבנות במפרט נמוך יותר. כמו שזה נראה עכשיו זה לא יקרה".



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      כידוע אין מדיניות למדינה בכל נושא הנדל"ן

    2. 1

      קול חי יותר מוצלחים בנושא הכלכלי גם בהבאת הדיווח וגם במקצועיותו ובמעקב

      אחריו – יישר כוח !

      ולעצם העניין חייבים להתארגן כל גדולי המשק לניתוח אמתי אפילו אם כואב לממשלה ולהושיע את הציבור גם הזוגות צעירים וגם לאלו שרוצים דירה גדולה יותר.